Verslag reconstructie overleg HHNK

Op 23 februari j.l. vond er weer een overleg plaats tussen het HHNK en de bewonerscommissie Bobeldijk over de reconstructie van de Bobeldijk. Want hoewel het meeste werk nu zo langzamerhand wel gedaan is zijn er toch nog wel een aantal bespreekpunten, o.a.

  • de herstelwerkzaamheden van met name de stoepen na de glasvezelwerkzaamheden,
  • de diverse stroomstoringen en gevaarlijke situaties (diepe kuilen) die zijn ontstaan door herstelwerkzaamheden Liander,
  • gevaarlijke zachte en diepe bermen aan de slootkant ontstaan door zwaar verkeer,
  • de plaatsing van de komborden,
  • de diverse storingen van de openbare verlichting en
  • een aantal specifieke situaties.

De details treft u aan in het verslag wat van het overleg is opgesteld.

In september 2020 zijn er tussen de Slagterslaan en de Grootweg officiële snelheidsmetingen verricht door een gespecialiseerd bureau. Uit deze metingen blijkt dat de gemiddelde snelheid met 5 km/u is afgenomen (t.o.v. wanneer?) en over de meetperiode 37 km/u was. De details van de metingen treft u hier. Op zich is dat best goed nieuws natuurlijk, zo lijkt het althans. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre Covid hierop van invloed is geweest. Ook is niet helemaal duidelijk of de fietsers ook worden gemeten.

Ondanks de goede wil en bedoelingen is / blijft de reconstructie al met al een hoofdpijndossier voor het HHNK. Het geheel verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs. Tegelijk hulde voor de bewonerscommissie! Zij hebben hebben met heel veel inzet de afgelopen jaren de belangen van de Bobeldijkers vertegenwoordigd.

Dit vind je misschien ook leuk...

3 reacties

  1. Ineke van Veen schreef:

    Komt er een evaluatie op de herinrichting????
    Het lijkt mij dat er behoorlijk wat aandachtspunten zijn.

    -Is de doelstelling bereikt?
    -Is het veiliger geworden?
    -Het wandelpad/stoep is die veilig? Reeds op verschillende plaatsen verzakt.
    -Grasstrook naast de weg al helemaal kapot gereden.

  2. Bertus Pater schreef:

    Ineke, ik ben niet de aangewezen persoon om antwoord te geven, maar wat ik weet is dat er in het project geen specifieke doelstellingen zijn vastgelegd over verkeersveiligheid. Beleid van HHNK was wel dat alle wegen in 2017 (!) zouden voldoen aan de V85 norm, d.w.z. dat deze zo zijn ingericht dat 85% van weggebruikers zich aan de geldende limiet houdt. Ik zie dat V85 nu op 48 ligt; dat is niet best. En dan is ook nog gemeten op een plek waar het effect van kruising en tegenliggers groot is. Ben benieuwd wat een meting ter hoogte van b.v. no.97 zou opleveren. Gemiddelde snelheid 5 km lager is nietszeggend. De opmerking “bij meer verkeer gaat de gemiddelde snelheid omlaag” is wat merkwaardig, alsof we blij moeten zijn met meer verkeer. Past goed in het rijtje (ik citeer verkeersdeskundigen van het project, februari 2020) “vroeger mocht men 80 en toen klaagde er niemand” , “er gebeuren geen ongelukken” en (over verkeerde plaatsing van paaltjes) “U moet nog wennen aan de veranderde situatie”. Beschadiging van bermen en stoepen door zwaar verkeer is inderdaad zorgelijk. Had ik aangemeld in de Fixi app, maar krijg geen antwoord. De nieuw aangebrachte markeringen rondom de wegversmallingen lijken mij een verbetering.

  3. Dico de Jong schreef:

    Bertus,
    Als jij gewerkt hebt bij Amrobank, wil je dan contact met mij opnemen.
    We zoeken je voor een reunie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.